Czy niebawem pociągi pasażerskie pomiędzy Rybnikiem a Chałupkami na granicy polsko-czeskiej przyspieszą do 120 km/godz.? Zarządca infrastruktury prowadzi analizy geometrii toru, które mają zadecydować o zmianie dopuszczalnej prędkości. Pasażerowie mogą odczuć poprawę oferty już za kilka miesięcy.
Jak przekonuje zarządca infrastruktury, ostatnie lata przyniosły duże zmiany dla podróżujących pomiędzy Rybnikiem a Chałupkami. Do najważniejszych należą
budowa nowego przystanku Wodzisław Śląski Centrum oraz przebudowa peronów, a także toru i sieci trakcyjnej w rejonie przystanku Radlin-Obszary. Powstaje tam też nowe przejście przez tory w poziomie szyn. Będzie ono wyposażone w monitoring. Aktualnie trwają ostatnie prace, a przejście ma zostać udostępnione jeszcze w tym miesiącu.
Prace powinny potrwać do grudnia
Przełomem dla jakości oferty przewoźników może natomiast stać się planowane zwiększenie parametrów technicznych trasy. – Prowadzimy analizę geometrii toru pod względem możliwości odcinkowego podniesienia prędkości do 120 km/godz. na linii Rybnik Towarowy – Chałupki. Teraz pociągi kursują tam z prędkością 60-80 km/godz., a na krótkim odcinku – 30 km/godz. – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Analizy te mają się niebawem zakończyć. Potem spółka zakłada przeprowadzenie pewnych prac infrastrukturalnych, choć ich zakres nie powinien być duży. Nowa prędkość maksymalna ma bowiem zostać wprowadzona już w grudniu tego roku. – Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdu – podkreśla nasza rozmówczyni.
Wzrost przepustowości dzięki odbudowie mijanki
Dalsze plany inwestycyjne obejmują odbudowę mijanki na jednotorowym odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. Ma ona zostać zlokalizowana w Czyżowicach. – Przygotowaliśmy koncepcję projektową, która będzie stanowić materiał wyjściowy do realizacji dokumentacji dla głównego zakresu zadania. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po pozyskaniu finansowania i zgód administracyjnych w 2026 r. – zapowiada przedstawicielka PKP PLK.
W zakresie infrastruktury pasażerskiej pewne udogodnienia pojawią się m. in. w Rybniku. Na przystanku Rymer do końca tego roku wymienione zostaną wiaty peronowe, w przyszłym roku zakończą się natomiast roboty na przejeździe w ciągu ul. Rymera. – Planujemy też przebudowę przystanku Olza – usłyszeliśmy. W pierwszym kwartale 2026 r. rozpocznie się przedsięwzięcie obejmujące np. budowę nowych dojść do peronów.
Ważny odcinek międzynarodowy
Na przystankach Rybnik Rymer, Rudyszwałd, Olza, Wodzisław Śląski, Wodzisław Śląski Radlin, Radlin Obszary i Rybnik Towarowy wymieniany będzie natomiast system nagłośnienia i informacji pasażerskiej. Inwestycje na trasie do Chałupek są istotne nie tylko w kontekście ruchu lokalnego. Linia stanowi bowiem element ciągu prowadzącego do polsko-czeskiego przejścia Chałupki – Bohumin i jest wykorzystywana w regionalnych i dalekobieżnych przewozach międzynarodowych.