Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy
fot. Katarzyna Głowacka/PKP PLK
Czy niebawem pociągi pasażerskie pomiędzy Rybnikiem a Chałupkami na granicy polsko-czeskiej przyspieszą do 120 km/godz.? Zarządca infrastruktury prowadzi analizy geometrii toru, które mają zadecydować o zmianie dopuszczalnej prędkości. Pasażerowie mogą odczuć poprawę oferty już za kilka miesięcy.

Jak przekonuje zarządca infrastruktury, ostatnie lata przyniosły duże zmiany dla podróżujących pomiędzy Rybnikiem a Chałupkami. Do najważniejszych należą budowa nowego przystanku Wodzisław Śląski Centrum oraz przebudowa peronów, a także toru i sieci trakcyjnej w rejonie przystanku Radlin-Obszary. Powstaje tam też nowe przejście przez tory w poziomie szyn. Będzie ono wyposażone w monitoring. Aktualnie trwają ostatnie prace, a przejście ma zostać udostępnione jeszcze w tym miesiącu.

Prace powinny potrwać do grudnia

Przełomem dla jakości oferty przewoźników może natomiast stać się planowane zwiększenie parametrów technicznych trasy. – Prowadzimy analizę geometrii toru pod względem możliwości odcinkowego podniesienia prędkości do 120 km/godz. na linii Rybnik Towarowy – Chałupki. Teraz pociągi kursują tam z prędkością 60-80 km/godz., a na krótkim odcinku – 30 km/godz. – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Analizy te mają się niebawem zakończyć. Potem spółka zakłada przeprowadzenie pewnych prac infrastrukturalnych, choć ich zakres nie powinien być duży. Nowa prędkość maksymalna ma bowiem zostać wprowadzona już w grudniu tego roku. – Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdu – podkreśla nasza rozmówczyni.

Wzrost przepustowości dzięki odbudowie mijanki

Dalsze plany inwestycyjne obejmują odbudowę mijanki na jednotorowym odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. Ma ona zostać zlokalizowana w Czyżowicach. – Przygotowaliśmy koncepcję projektową, która będzie stanowić materiał wyjściowy do realizacji dokumentacji dla głównego zakresu zadania. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po pozyskaniu finansowania i zgód administracyjnych w 2026 r. – zapowiada przedstawicielka PKP PLK.

W zakresie infrastruktury pasażerskiej pewne udogodnienia pojawią się m. in. w Rybniku. Na przystanku Rymer do końca tego roku wymienione zostaną wiaty peronowe, w przyszłym roku zakończą się natomiast roboty na przejeździe w ciągu ul. Rymera. – Planujemy też przebudowę przystanku Olza – usłyszeliśmy. W pierwszym kwartale 2026 r. rozpocznie się przedsięwzięcie obejmujące np. budowę nowych dojść do peronów.

Ważny odcinek międzynarodowy

Na przystankach Rybnik Rymer, Rudyszwałd, Olza, Wodzisław Śląski, Wodzisław Śląski Radlin, Radlin Obszary i Rybnik Towarowy wymieniany będzie natomiast system nagłośnienia i informacji pasażerskiej. Inwestycje na trasie do Chałupek są istotne nie tylko w kontekście ruchu lokalnego. Linia stanowi bowiem element ciągu prowadzącego do polsko-czeskiego przejścia Chałupki – Bohumin i jest wykorzystywana w regionalnych i dalekobieżnych przewozach międzynarodowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Kasper Fiszer 31 sierpnia 2025

Węgierski odcinek magistrali Budapeszt – Belgrad do końca tego roku

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Zobacz również:

Śląskie: Prace na liniach kolejowych 140 i 158

Infrastruktura

Śląskie: Prace na liniach kolejowych 140 i 158

Jakub Madrjas 27 sierpnia 2019

Zamkną linię Wodzisław - Chałupki

Infrastruktura

Zamkną linię Wodzisław - Chałupki

nowiny.pl 02 lutego 2012

Wodzisław Śląski przejął dworzec kolejowy od PKP SA

Infrastruktura

Wodzisław Śląski przejął dworzec kolejowy od PKP SA

ms, Rynek-Kolejowy.pl 31 marca 2015

Pozostałe z wątku:

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Kasper Fiszer 31 sierpnia 2025

Węgierski odcinek magistrali Budapeszt – Belgrad do końca tego roku

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Zobacz również:

Śląskie: Prace na liniach kolejowych 140 i 158

Infrastruktura

Śląskie: Prace na liniach kolejowych 140 i 158

Jakub Madrjas 27 sierpnia 2019

Zamkną linię Wodzisław - Chałupki

Infrastruktura

Zamkną linię Wodzisław - Chałupki

nowiny.pl 02 lutego 2012

Wodzisław Śląski przejął dworzec kolejowy od PKP SA

Infrastruktura

Wodzisław Śląski przejął dworzec kolejowy od PKP SA

ms, Rynek-Kolejowy.pl 31 marca 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij